Charakteristika literárně – dramatického oboru
Základem oboru LDO je výuka kolektivní, která má za cíl žáka vést od spontánního dramatického projevu k samostatnému, osobitému a přirozeně kultivovanému projevu (hlasem, pohybem, gestem, psaným slovem).
Nedílnou součástí literárně-dramatického oboru je také individuální práce (poezie, próza, monolog, dialog, námět, téma). Zde je důležitá vhodná volba předlohy, která splňuje myšlenkové i umělecké kvality, které se žáci postupně učí rozpoznat a hodnotit.
Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe dramatického umění jsou v základním studiu I. stupně realizovány v předmětech dramatická průprava a dramatická výchova. V základním studiu II. stupně je realizujeme v rámci předmětu dramatická výchova.
Vzdělání získané v LDO mohou žáci využít v oblastech lidské činnosti, kde je potřeba specifických komunikačních dovedností, vysoká míra empatie, tvořivost, pružnost a komplexnost.
Jednotlivá vzdělávací zaměření
1) PŘÍPRAVNÁ DRAMATICKÁ VÝCHOVA
Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let na základě úspěšného složení přijímací zkoušky. Studium je jednoleté.
2) DRAMATICKÁ VÝCHOVA
Kolektivní výuka probíhá v počtu max. 10 žáků.
Vyučovací předměty literárně-dramatického oboru
Přípravná dramatická výchova je vyučována v prvním roce přípravného studia. Prostřednictvím rytmických, pohybových, mluvních cvičení učí děti vzájemně si naslouchat, respektovat se a aktivně se účastnit společné dramatické hry (kontakt s vrstevníky v jiné než školní skupině, orientace v prostoru).
Dramatická průprava
V I. stupni základního studia jsou první 2 ročníky věnovány komplexní dramatické průpravě formou dramatické hry (viz dramatická výchova). Cílem je probouzet vlastní aktivitu a prohlubovat zájem dětí a vychovávat jejich schopnost spolupracovat ve skupině.
Dramatická výchova je komplexní estetickou výchovou, která pracuje s výrazovými prostředky dalších druhů umění (výtvarného, hudebního, tanečního, literárního…). Dramatická výchova je chápána současně jako výchova a rozvoj jednotlivce v oblasti osobnostní, sociální a dramatické. Jádrem a těžištěm všech činností směřujících k tomuto rozvoji je dramatická hra, která rozvíjí dětskou obrazotvornost, tvořivost, rytmické cítění, prohlubuje dovednosti mluvní i pohybové.
Cvičeními i dramatickou hrou se rozvíjí sociální komunikace a kontakt ve skupině i mezi jednotlivci, smysl pro naslouchání druhým a vzájemné porozumění. Výuka postupuje od jednoduchých improvizací až k inscenačnímu procesu – k vytváření divadelního nebo přednesového tvaru inscenace. Dramatická výchova klade důraz na samotný proces tvorby, který je tvořivým prvkem.
Sólový dramatický projev je prací na ztvárnění textu i jiných podnětů (výtvarných, hudebních…) nejrůznějšími výrazovými prostředky. Učí žáky samostatně, osobitě, přirozeně a přitom kultivovaně se vyjádřit přednesem, pohybem, vlastním textem.
Práce v souboru
Výuka postupuje od jednoduchých improvizací až k inscenačnímu procesu, k vytváření divadelního nebo přednesového tvaru inscenace.