Výtvarný obor

Charakteristika výtvarného oboru

 

Výtvarný obor naší školy se obrací ke všem dětem a mladým lidem, kteří projevují zájem o výtvarné vzdělávání. V základním studiu usiluje o to, aby žák podle svých schopností získával hlubší náhled na okolní svět a na sebe sama a dokázal ho výtvarně vyjádřit. Nadaným žákům poskytuje další znalosti a dovednosti k talentovým zkouškám na střední a vysoké školy s výtvarným zaměřením.

Výuka staví na dvou procesech. První proces rozvíjí výtvarné cítění a myšlení žáků, které je základem výtvarné komunikace. Dítě vnímá podněty, přemýšlí o nich, dává jim tvar a do svého projevu vkládá niternou výpověď. Výtvarnému cítění a myšlení napomáhá poznávání výtvarného jazyka - výtvarných a výrazových vlastností obrazotvorných prvků a jejich vztahů. Výtvarné myšlení se dále modifikuje ve vazbě na kresbu, malbu, grafiku či plastiku, podílí se na různých formách vyjadřování a na sebehodnocení. S výtvarným myšlením se váže tvořivost jako schopnost originálně nebo více způsoby řešit výtvarné otázky. Smyslové prožitky zase obohacují vztah k řeči materiálů a nástrojů a cit pro jejich výrazové hodnoty.

V druhém procesu převažuje výchovný aspekt - vcítění se, prožívání a uvažování v duchu principů humanity. Prožitky, subjektivní citové reakce na podněty z okolí a soustředěná pozornost k vlastnímu jednání vyvolávají sebereflexi. Ta na základě jedinečné osobní zkušenosti a úvah dítěte ovlivňuje jeho přijímání okolního světa a pomáhá mu zařadit se do lidského společenství. Poznání a citové i morální rozvíjení osobnosti dítěte je nejcennějším příspěvkem výtvarné tvorby k všeobecnému vzdělání mladé generace.

 

Jednotlivá studijní zaměření

 

1)    PŘÍPRAVNÁ VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let. Studium je dvouleté. Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

 

2)    VÝTVARNÁ TVORBA

Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

  

Vyučovací předměty výtvarného oboru

 

Plošná tvorba zahrnuje kreslířské, malířské a grafické reakce na skutečnost, na život nebo na niterný svět žáků. Je postavena na objevně volené tématice, která obohacuje dětské myšlení i emotivitu. V souvislosti s tématem žáci poznávají výrazovou svébytnost linií, barev a tvarů ve vlastní volné a užité tvorbě, v pozorování a v přepisu reality nebo v kontaktu s výtvarným uměním. Soustředěný zájem vzbuzuje i experimentace s materiály, nástroji nebo postupy, která rozvíjí tvořivost a fantazii. Způsoby vyjadřování navazují jak na klasické výtvarné postupy, tak na kombinování technik, které mnohdy dospívá až k přesahům mezi plošnou a plastickou tvorbou.

 

Prostorová a akční tvorba učí žáky odlišnému způsobu výtvarného myšlení. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů vystupuje do popředí role světla a stínu, objemů, plastických kontrastů a materiálových kvalit. Volná tvorba nejčastěji spočívá ve výtvarné experimentaci v řešení drobných sochařských skic. Je závislá nejen na obsahu námětu a na výtvarné úvaze, ale i na zvoleném postupu – modelování, tvarování, konstruování. Významnou roli hraje i vztah žáka k materiálu a jeho zručnost. Volnou tvorbu doprovází studijní modelování, užitá tvorba je nejčastěji zastoupena keramikou.

Akční tvorba vyvažuje prožitkovými aktivitami některé postupy plošné a prostorové tvorby. Na nezvyklé zážitky, smyslové podněty, na pocity, vztahy a vznikající postoje navazuje jejich výtvarný přepis a hlouběji je ukotvuje. Objektová tvorba pomáhá žákům přiblížit se realitě – materiálu či nalezenému předmětu, nebo vytvářet nová prostředí. Postupy akční tvorby se vztahují k jedinci a k jeho situaci ve světě, k vnímání sebe sama nebo k prožívání kontaktů s druhými. Akční tvorba má multimediální charakter. Žáci se vyjadřují gestem či pohybem, prožívají hudbu a její rytmus, proměňují svou identitu…

 

Výtvarná kultura prostupuje celou výukou – nabízí prožitky, porovnává vztahy mezi životem, člověkem a uměním, sleduje pohyb uvnitř žánrů a napříč historií. Na všech stupních studia jde o hledání inspirací, asociací a souvislostí. Výtvarná kultura je jako samostatný předmět s vlastní časovou dotací klasifikována jako ostatní předměty. Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe výtvarného umění jsou v základním studiu I. i II. stupně realizovány v rámci tohoto předmětu.

 

 

 

 

 

 

Novinky

article thumbnailVážení rodiče a zájemci o studium na naší škole, od konce měsíce dubna začínáme přijímat Vaše žádosti – přihlášky nových žáků ke studiu na Základní umělecké škole Králíky pro školní rok 2020/2021....
article thumbnailMilí rodiče a žáci Základní umělecké školy Králíky,   na základě nového vyhlášení MŠMT a stanovení harmonogramu pro znovuotevření škol vám s radostí oznamujeme, že od pondělí 11. května 2020 opět...
article thumbnailSŠUP Ústí nad Orlicí - obor design oděvů i pro tento rok vyhlásila soutěž Mladý módní tvůrce 2019/2020. Velice nás těší, že odborná porota vybrala ze 48 účastníků soutěže 14 finalistů, mezi kterými...
article thumbnailV úterý 10. 3. 2020 se v Základní umělecké škole Alfonse Muchy Letohrad konalo okresní kolo soutěže ZUŠ ve hře na smyčcové nástroje, kterého se za naši školu účastnili Jan Bartik ve hře na...

Klasifikace

QR kód

Školský portál