Výtvarný obor

Charakteristika výtvarného oboru

 

Výtvarný obor naší školy se obrací ke všem dětem a mladým lidem, kteří projevují zájem o výtvarné vzdělávání. V základním studiu usiluje o to, aby žák podle svých schopností získával hlubší náhled na okolní svět a na sebe sama a dokázal ho výtvarně vyjádřit. Nadaným žákům poskytuje další znalosti a dovednosti k talentovým zkouškám na střední a vysoké školy s výtvarným zaměřením.

Výuka staví na dvou procesech. První proces rozvíjí výtvarné cítění a myšlení žáků, které je základem výtvarné komunikace. Dítě vnímá podněty, přemýšlí o nich, dává jim tvar a do svého projevu vkládá niternou výpověď. Výtvarnému cítění a myšlení napomáhá poznávání výtvarného jazyka - výtvarných a výrazových vlastností obrazotvorných prvků a jejich vztahů. Výtvarné myšlení se dále modifikuje ve vazbě na kresbu, malbu, grafiku či plastiku, podílí se na různých formách vyjadřování a na sebehodnocení. S výtvarným myšlením se váže tvořivost jako schopnost originálně nebo více způsoby řešit výtvarné otázky. Smyslové prožitky zase obohacují vztah k řeči materiálů a nástrojů a cit pro jejich výrazové hodnoty.

V druhém procesu převažuje výchovný aspekt - vcítění se, prožívání a uvažování v duchu principů humanity. Prožitky, subjektivní citové reakce na podněty z okolí a soustředěná pozornost k vlastnímu jednání vyvolávají sebereflexi. Ta na základě jedinečné osobní zkušenosti a úvah dítěte ovlivňuje jeho přijímání okolního světa a pomáhá mu zařadit se do lidského společenství. Poznání a citové i morální rozvíjení osobnosti dítěte je nejcennějším příspěvkem výtvarné tvorby k všeobecnému vzdělání mladé generace.

 

Jednotlivá studijní zaměření

 

1)    PŘÍPRAVNÁ VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let. Studium je dvouleté. Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

 

2)    VÝTVARNÁ TVORBA

Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

  

Vyučovací předměty výtvarného oboru

 

Plošná tvorba zahrnuje kreslířské, malířské a grafické reakce na skutečnost, na život nebo na niterný svět žáků. Je postavena na objevně volené tématice, která obohacuje dětské myšlení i emotivitu. V souvislosti s tématem žáci poznávají výrazovou svébytnost linií, barev a tvarů ve vlastní volné a užité tvorbě, v pozorování a v přepisu reality nebo v kontaktu s výtvarným uměním. Soustředěný zájem vzbuzuje i experimentace s materiály, nástroji nebo postupy, která rozvíjí tvořivost a fantazii. Způsoby vyjadřování navazují jak na klasické výtvarné postupy, tak na kombinování technik, které mnohdy dospívá až k přesahům mezi plošnou a plastickou tvorbou.

 

Prostorová a akční tvorba učí žáky odlišnému způsobu výtvarného myšlení. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů vystupuje do popředí role světla a stínu, objemů, plastických kontrastů a materiálových kvalit. Volná tvorba nejčastěji spočívá ve výtvarné experimentaci v řešení drobných sochařských skic. Je závislá nejen na obsahu námětu a na výtvarné úvaze, ale i na zvoleném postupu – modelování, tvarování, konstruování. Významnou roli hraje i vztah žáka k materiálu a jeho zručnost. Volnou tvorbu doprovází studijní modelování, užitá tvorba je nejčastěji zastoupena keramikou.

Akční tvorba vyvažuje prožitkovými aktivitami některé postupy plošné a prostorové tvorby. Na nezvyklé zážitky, smyslové podněty, na pocity, vztahy a vznikající postoje navazuje jejich výtvarný přepis a hlouběji je ukotvuje. Objektová tvorba pomáhá žákům přiblížit se realitě – materiálu či nalezenému předmětu, nebo vytvářet nová prostředí. Postupy akční tvorby se vztahují k jedinci a k jeho situaci ve světě, k vnímání sebe sama nebo k prožívání kontaktů s druhými. Akční tvorba má multimediální charakter. Žáci se vyjadřují gestem či pohybem, prožívají hudbu a její rytmus, proměňují svou identitu…

 

Výtvarná kultura prostupuje celou výukou – nabízí prožitky, porovnává vztahy mezi životem, člověkem a uměním, sleduje pohyb uvnitř žánrů a napříč historií. Na všech stupních studia jde o hledání inspirací, asociací a souvislostí. Výtvarná kultura je jako samostatný předmět s vlastní časovou dotací klasifikována jako ostatní předměty. Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe výtvarného umění jsou v základním studiu I. i II. stupně realizovány v rámci tohoto předmětu.

 

 

 

 

 

 

Novinky

article thumbnailZ technických důvodů - přerušení dodávky elektřiny v úterý 20. 2. 2018 od 10:00 – 15:00 hodin v budově ZŠ Červená Voda č. p. 341, je vyhlášen pouze pro žáky navštěvující výuku na odloučeném...
article thumbnailSrdečně Vás zveme na Koncert vítězů školního kola soutěže ZUŠ, který se bude konat ve čtvrtek 22. února 2018 od 18:00 hodin v sále ZUŠ Králíky. Uslyšíte žáky, kteří se začátkem měsíce února...
article thumbnailPřijměte pozvání na Koncertík mladších žáků hudebního oboru, který se bude konat ve čtvrtek 15. února 2018 v sále ZUŠ Králíky od 18:00 hodin. Na Vaši návštěvu se těší žáci a učitelé ZUŠ.
article thumbnailS novým školním rokem 2017/2018 připravujeme od měsíce října 2017 otevření následujících vzdělávacích kurzů pod doplňkovou činností Základní umělecké školy Králíky:       Kurz večerní kresby a...

QR kód

Školský portál