Výtvarný obor

Charakteristika výtvarného oboru

 

Výtvarný obor naší školy se obrací ke všem dětem a mladým lidem, kteří projevují zájem o výtvarné vzdělávání. V základním studiu usiluje o to, aby žák podle svých schopností získával hlubší náhled na okolní svět a na sebe sama a dokázal ho výtvarně vyjádřit. Nadaným žákům poskytuje další znalosti a dovednosti k talentovým zkouškám na střední a vysoké školy s výtvarným zaměřením.

Výuka staví na dvou procesech. První proces rozvíjí výtvarné cítění a myšlení žáků, které je základem výtvarné komunikace. Dítě vnímá podněty, přemýšlí o nich, dává jim tvar a do svého projevu vkládá niternou výpověď. Výtvarnému cítění a myšlení napomáhá poznávání výtvarného jazyka - výtvarných a výrazových vlastností obrazotvorných prvků a jejich vztahů. Výtvarné myšlení se dále modifikuje ve vazbě na kresbu, malbu, grafiku či plastiku, podílí se na různých formách vyjadřování a na sebehodnocení. S výtvarným myšlením se váže tvořivost jako schopnost originálně nebo více způsoby řešit výtvarné otázky. Smyslové prožitky zase obohacují vztah k řeči materiálů a nástrojů a cit pro jejich výrazové hodnoty.

V druhém procesu převažuje výchovný aspekt - vcítění se, prožívání a uvažování v duchu principů humanity. Prožitky, subjektivní citové reakce na podněty z okolí a soustředěná pozornost k vlastnímu jednání vyvolávají sebereflexi. Ta na základě jedinečné osobní zkušenosti a úvah dítěte ovlivňuje jeho přijímání okolního světa a pomáhá mu zařadit se do lidského společenství. Poznání a citové i morální rozvíjení osobnosti dítěte je nejcennějším příspěvkem výtvarné tvorby k všeobecnému vzdělání mladé generace.

 

Jednotlivá vzdělávací zaměření

 

1)    PŘÍPRAVNÁ VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let. Studium je dvouleté. Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

 

2)    VÝTVARNÁ TVORBA

Výuka je realizována v počtu max. 15 žáků.

  

Vyučovací předměty výtvarného oboru

 

Plošná tvorba zahrnuje kreslířské, malířské a grafické reakce na skutečnost, na život nebo na niterný svět žáků. Je postavena na objevně volené tématice, která obohacuje dětské myšlení i emotivitu. V souvislosti s tématem žáci poznávají výrazovou svébytnost linií, barev a tvarů ve vlastní volné a užité tvorbě, v pozorování a v přepisu reality nebo v kontaktu s výtvarným uměním. Soustředěný zájem vzbuzuje i experimentace s materiály, nástroji nebo postupy, která rozvíjí tvořivost a fantazii. Způsoby vyjadřování navazují jak na klasické výtvarné postupy, tak na kombinování technik, které mnohdy dospívá až k přesahům mezi plošnou a plastickou tvorbou.

 

Prostorová a akční tvorba učí žáky odlišnému způsobu výtvarného myšlení. Vedle prostorového uplatnění linií, barev a tvarů vystupuje do popředí role světla a stínu, objemů, plastických kontrastů a materiálových kvalit. Volná tvorba nejčastěji spočívá ve výtvarné experimentaci v řešení drobných sochařských skic. Je závislá nejen na obsahu námětu a na výtvarné úvaze, ale i na zvoleném postupu – modelování, tvarování, konstruování. Významnou roli hraje i vztah žáka k materiálu a jeho zručnost. Volnou tvorbu doprovází studijní modelování, užitá tvorba je nejčastěji zastoupena keramikou.

Akční tvorba vyvažuje prožitkovými aktivitami některé postupy plošné a prostorové tvorby. Na nezvyklé zážitky, smyslové podněty, na pocity, vztahy a vznikající postoje navazuje jejich výtvarný přepis a hlouběji je ukotvuje. Objektová tvorba pomáhá žákům přiblížit se realitě – materiálu či nalezenému předmětu, nebo vytvářet nová prostředí. Postupy akční tvorby se vztahují k jedinci a k jeho situaci ve světě, k vnímání sebe sama nebo k prožívání kontaktů s druhými. Akční tvorba má multimediální charakter. Žáci se vyjadřují gestem či pohybem, prožívají hudbu a její rytmus, proměňují svou identitu…

 

Výtvarná kultura prostupuje celou výukou – nabízí prožitky, porovnává vztahy mezi životem, člověkem a uměním, sleduje pohyb uvnitř žánrů a napříč historií. Na všech stupních studia jde o hledání inspirací, asociací a souvislostí. Výtvarná kultura je jako samostatný předmět s vlastní časovou dotací klasifikována jako ostatní předměty. Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe výtvarného umění jsou v základním studiu I. i II. stupně realizovány v rámci tohoto předmětu.

 

 

 

 

 

 

Novinky

article thumbnailV pondělí 4. října 2021 se v Roškotově divadle v Ústí nad Orlicí konal 37. ročník Krajské postupové přehlídky dětských skupin scénického tance. V letošním školním roce se na jednom pódiu...
article thumbnailPřijměte pozvání na tři žákovské koncerty s názvem "Můj první koncertík", které se budou konat v prostorách Evropského domu Králíky ve čtvrtek 14. října od 17:00 a 18:00 hodin a dále v úterý 19....
article thumbnailVelice nás těší, že se s Vámi můžeme podělit o radost z úspěchu naší studentky výtvarného oboru Jasmíny Rosenbergerové (15 let), ze třídy akad. mal. Marie Karenové. V polovině měsíce května byla...
article thumbnailOd nového školního roku 2021/2022 připravujeme v rámci doplňkové činnosti Základní umělecké školy Králíky otevření následujících kurzů:     Kurz večerní kresby a malby     Lektor   akad. mal. Marie...

Klasifikace

QR kód

Školský portál