Literárně-dramatický obor

Charakteristika literárně - dramatického oboru

 

Základem oboru LDO je výuka kolektivní, která má za cíl žáka vést od spontánního dramatického projevu k samostatnému, osobitému a přirozeně kultivovanému projevu (hlasem, pohybem, gestem, psaným slovem).

Nedílnou součástí literárně-dramatického oboru je také individuální práce (poezie, próza, monolog, dialog, námět, téma). Zde je důležitá vhodná volba předlohy, která splňuje myšlenkové i umělecké kvality, které se žáci postupně učí rozpoznat a hodnotit.

Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe dramatického umění jsou v základním studiu I. stupně realizovány v předmětech dramatická průprava a dramatická výchova. V základním studiu II. stupně je realizujeme v rámci předmětu dramatická výchova.

Vzdělání získané v LDO mohou žáci využít v oblastech lidské činnosti, kde je potřeba specifických komunikačních dovedností, vysoká míra empatie, tvořivost, pružnost a komplexnost.

 

Jednotlivá studijní zaměření

 

1)    PŘÍPRAVNÁ DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let na základě úspěšného složení přijímací zkoušky. Studium je jednoleté.

 

2)    DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Kolektivní výuka probíhá v počtu max. 10 žáků.

 

Vyučovací předměty literárně-dramatického oboru

 

Přípravná dramatická výchova je vyučována v prvním roce přípravného studia. Prostřednictvím rytmických, pohybových, mluvních cvičení učí děti vzájemně si naslouchat, respektovat se a aktivně se účastnit společné dramatické hry (kontakt s vrstevníky v jiné než školní skupině, orientace v prostoru).

 

Dramatická průprava

V I. stupni základního studia jsou první 2 ročníky věnovány komplexní dramatické průpravě formou dramatické hry (viz dramatická výchova). Cílem je probouzet vlastní aktivitu a prohlubovat zájem dětí a vychovávat jejich schopnost spolupracovat ve skupině.

 

Dramatická výchova je komplexní estetickou výchovou, která pracuje s výrazovými prostředky dalších druhů umění (výtvarného, hudebního, tanečního, literárního...). Dramatická výchova je chápána současně jako výchova a rozvoj jednotlivce v oblasti osobnostní, sociální a dramatické. Jádrem a těžištěm všech činností směřujících k tomuto rozvoji je dramatická hra, která rozvíjí dětskou obrazotvornost, tvořivost, rytmické cítění, prohlubuje dovednosti mluvní i pohybové.

Cvičeními i dramatickou hrou se rozvíjí sociální komunikace a kontakt ve skupině i mezi jednotlivci, smysl pro naslouchání druhým a vzájemné porozumění. Výuka postupuje od jednoduchých improvizací až k inscenačnímu procesu – k vytváření divadelního nebo přednesového tvaru inscenace. Dramatická výchova klade důraz na samotný proces tvorby, který je tvořivým prvkem.

 

Sólový dramatický projev je prací na ztvárnění textu i jiných podnětů (výtvarných, hudebních…) nejrůznějšími výrazovými prostředky. Učí žáky samostatně, osobitě, přirozeně a přitom kultivovaně se vyjádřit přednesem, pohybem, vlastním textem.

 

Práce v souboru

Výuka postupuje od jednoduchých improvizací až k inscenačnímu procesu, k vytváření divadelního nebo přednesového tvaru inscenace.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novinky

article thumbnailPřijďte svojí účastí podpořit a oslavit svátek hudby se žáky, učiteli, absolventy ZUŠ Králíky a dalšími hudebními umělci - hosty na Vítání léta hudbou ve čtvrtek 21. června do kulturního domu Klub...
article thumbnailŽáci a učitelé tanečního oboru Základní umělecké školy Králíky Vás srdečně zvou na svůj závěrečný program „Tančíme pro radost 2018“, který se uskuteční ve velkém sále kulturního domu Klub Na...
article thumbnailPřijměte pozvání k zápisu nových žáků ke studiu v ZUŠ Králíky pro školní rok 2018/2019. Zápis nových žáků bude probíhat ve dnech:   Středa 13. 6. 2018 – 15:00– 17:00 hodin - v budově ZUŠ Králíky -...
article thumbnailSrdečně Vás zveme k návštěvě a prohlídce Absolventské výstavy závěrečných prací žáků výtvarného oboru ZUŠ, která je instalována v Městském muzeu Králíky od 17. 5. - 24. 6. 2018. Vernisáží jsme...

QR kód

Školský portál