Literárně-dramatický obor

Charakteristika literárně - dramatického oboru

 

Základem oboru LDO je výuka kolektivní, která má za cíl žáka vést od spontánního dramatického projevu k samostatnému, osobitému a přirozeně kultivovanému projevu (hlasem, pohybem, gestem, psaným slovem).

Nedílnou součástí literárně-dramatického oboru je také individuální práce (poezie, próza, monolog, dialog, námět, téma). Zde je důležitá vhodná volba předlohy, která splňuje myšlenkové i umělecké kvality, které se žáci postupně učí rozpoznat a hodnotit.

Očekávané výstupy vzdělávací oblasti recepce a reflexe dramatického umění jsou v základním studiu I. stupně realizovány v předmětech dramatická průprava a dramatická výchova. V základním studiu II. stupně je realizujeme v rámci předmětu dramatická výchova.

Vzdělání získané v LDO mohou žáci využít v oblastech lidské činnosti, kde je potřeba specifických komunikačních dovedností, vysoká míra empatie, tvořivost, pružnost a komplexnost.

 

Jednotlivá studijní zaměření

 

1)    PŘÍPRAVNÁ DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Ke studiu jsou žáci přijímáni zpravidla od 6 let na základě úspěšného složení přijímací zkoušky. Studium je jednoleté.

 

2)    DRAMATICKÁ VÝCHOVA

Kolektivní výuka probíhá v počtu max. 10 žáků.

 

Vyučovací předměty literárně-dramatického oboru

 

Přípravná dramatická výchova je vyučována v prvním roce přípravného studia. Prostřednictvím rytmických, pohybových, mluvních cvičení učí děti vzájemně si naslouchat, respektovat se a aktivně se účastnit společné dramatické hry (kontakt s vrstevníky v jiné než školní skupině, orientace v prostoru).

 

Dramatická průprava

V I. stupni základního studia jsou první 2 ročníky věnovány komplexní dramatické průpravě formou dramatické hry (viz dramatická výchova). Cílem je probouzet vlastní aktivitu a prohlubovat zájem dětí a vychovávat jejich schopnost spolupracovat ve skupině.

 

Dramatická výchova je komplexní estetickou výchovou, která pracuje s výrazovými prostředky dalších druhů umění (výtvarného, hudebního, tanečního, literárního...). Dramatická výchova je chápána současně jako výchova a rozvoj jednotlivce v oblasti osobnostní, sociální a dramatické. Jádrem a těžištěm všech činností směřujících k tomuto rozvoji je dramatická hra, která rozvíjí dětskou obrazotvornost, tvořivost, rytmické cítění, prohlubuje dovednosti mluvní i pohybové.

Cvičeními i dramatickou hrou se rozvíjí sociální komunikace a kontakt ve skupině i mezi jednotlivci, smysl pro naslouchání druhým a vzájemné porozumění. Výuka postupuje od jednoduchých improvizací až k inscenačnímu procesu – k vytváření divadelního nebo přednesového tvaru inscenace. Dramatická výchova klade důraz na samotný proces tvorby, který je tvořivým prvkem.

 

Sólový dramatický projev je prací na ztvárnění textu i jiných podnětů (výtvarných, hudebních…) nejrůznějšími výrazovými prostředky. Učí žáky samostatně, osobitě, přirozeně a přitom kultivovaně se vyjádřit přednesem, pohybem, vlastním textem.

 

Práce v souboru

Výuka postupuje od jednoduchých improvizací až k inscenačnímu procesu, k vytváření divadelního nebo přednesového tvaru inscenace.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novinky

article thumbnailPřijměte pozvání a závěrečné Absolventské koncerty a Absolventské výstavy žáků Základní umělecké školy Králíky. Ve čtvrtek 16. května, 23. května a dále v úterý 28. května se můžete těšit na...
article thumbnailKoncem měsíce dubna zaznamela naše škola další úspěch. Vojta Dvořáček ze třídy PaedDr. Jiřího Tomáška se poprvé účastnil Česko - Slovenské kytarové soutěže Fernanda Sora ve Frýdku Místku, kde ve...
article thumbnailJsme rádi, že se Vám můžeme pochlubit dalším úspěchem naší bývalé žákyně - klarinetistky Natálie Hrdové. Natálie absolvovala na naší škole před dvěma lety I. stupeň vzdělávání ve hře na klarinet u...
article thumbnailMáme šikovné klavíristky!!! V sobotu 13. dubna 2019 se opět naše dvě žákyně Karla Šaríková (9 let) a Yen Nhi Nguyenová (11 let) pod vedením paní učitelky Sylvy Bartikové dipl. um. zúčastnily další...

QR kód

Školský portál